Узагальнення досвіду
Презентація досвіду (скачати)
Результативність
представленого досвіду
Я
люблю свою роботу. Вона дозволяє мені
не зупинятись у
|
ФОРМУВАННЯ МІЖПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЇ
Презентація досвіду (скачати)
Проблемно-орієнтований аналіз
діяльності
У Шепетівській загальноосвітній школі І-ІІІступенів №6 я працюю вчителем географії та
економіки з 2004р., педагогічний стаж 17 років. Категорія вища, нагороджена грамотою обласного управління освіти.
Основна мета школи – формування цілісної
гармонійної особистості. Поділ на навчальні
предмети ускладнює її досягнення. Шкільна
географія – це унікальна навчальна
дисципліна, яка інтегрує природничі, суспільні, гуманітарні й технічні елементи
наукових знань і розглядає прямі та зворотні зв‘язки між природними і соціально-економічними
об‘єктами, явищами і процесами, що впливають на оточуючу людей географічну
дійсність.
Тому проблема досвіду - формування міжпредметної
компетентності учнів. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
визначає міжпредметну компетентність як здатність учня застосовувати щодо
міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та
ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей.
Формування міжпредметної компетентності дозволить досягти таких
результатів:
- розвантаження учнів через використання
знань, набутих під час вивчення інших предметів;
- знання набувають системності, вміння стають
більш узагальненими, зростає практична спрямованість навчання;
- посилюється світоглядна спрямованість
навчання;
- більш ефективно формуються переконання, що
сприяє всесторонньому розвитку
особистості – тобто формуванню ключових компетентностей особистості.
Творчий підхід та новизна досвіду полягає у
використанні оптимальних методів, форм та педагогічних прийомів при вивченні як
фізичної, так і економічної географії в контексті системного підходу щодо формування міжпредметної компетентності учнів.
Робота ґрунтується на наукових дослідженнях як
українських, так і російських вчених-педагогів - М.С. Антонова, М.О. Данилова,
І.Г.Огородникова, Р.К.Аббасові, В. Вороніної, О. Рубан , І.Д.Зверева, Л.Г.Кулагіна та ін. вчених.
Згідно досліджень В.Вороніної
та О.Рубан міжпредметні зв’язки є
основою формування міжпредметної компетентності, яка утворюється на основі опанування змістовими,
процесуальними й мотиваційними компонентами з різних галузей знань і опирається
на такі основні напрямки міжнаукової взаємодії:
-
комплексне вивчення різними науками
одного й того ж об’єкта;
-
застосування різними науками одних і тих
же теорій і законів для вивчення різних об’єктів;
-
використання методів однієї науки для
вивчення різних об’єктів в інших науках.
Обґрунтування актуальності досвіду роботи і його практичної
значущості
Актуальність даної теми у
тому, що для нашого часу є характерним взаємопроникнення ідей і методів
різноманітних наук. Інтеграція і комплексний підхід необхідний для вирішення
економічних, екологічних і соціальних проблем суспільства. Це є базою концепції сталого розвитку –
найперспективнішої ідеології ХХІ століття.
Вміло використані зв’язки виконують методологічну,
навчальну, розвиваючу, виховну
функції навчання. Реалізація
міжпредметних зв’язків виключає дублювання
у вивченні матеріалу, заощаджує час і служить профілактикою перевантаження
учнів. Також створюються сприятливі умови для реалізації практичної спрямованості навчання.
Встановлення міжпредметних зв’язків активізує процес навчання
географії, розвиває пізнавальний інтерес учнів до предмету.
Поряд із цим недостатньо існує праць і публікацій, які б розкривали механізм
формування міжпредметної компетентності
у практичній діяльності вчителів.
Наявна інформація розрізнена. Склались певні суперечності між нагальними
потребами у формуванні міжпредметної компетентності учнів
і недостатністю дієвих практичних
розробок з даного питання. Отже, вибір
проблеми для узагальнення досвіду зумовлений
об’єктивними вимогами систематизувати
матеріали щодо теорії і практики формування міжпредметної компетентності учнів вчителем географії. Мета
роботи – зменшити ступінь вказаних суперечностей через презентацію власної
практики діяльності з даного питання.
Визначення провідної педагогічної ідеї досвіду, її складових
частин
Провідна
педагогічна ідея досвіду полягає в описі
практики формування міжпредметної
компетентності при вивченні географії у Шепетівській ЗОШ №6. Запропоновано засоби реалізації міжпредметних зв’язків у процесі
вивчення шкільного курсу географії: проблемні
запитання, домашні завдання
міжпредметного характеру, ігрову діяльність, підготовку проектів, розв’язання міжпредметних задач, які потребують від учнів знання матеріалу
інших предметів. Розкрито роль інформаційно-комунікаційних технологій в
організації діяльності, спрямованої на
формування міжпредметної компетентності.
Наведено приклади міжпредметних зв’язків географії з біологією, історією,
екологією тощо.
Внутрішня
структура роботи: узагальнення досвіду відповідає структурі, визначеній у
Методичних рекомендаціях з організації та проведення Всеукраїнського конкурсу
«Учитель року-2014». Результативність
представленого досвіду логічно завершує опис. До роботи прикладаються додатки, які підтверджують та
ілюструють викладені твердження.
Технології
реалізації провідної педагогічної ідеї
досвіду та її компонентів
Траєкторію
власної діяльності щодо формування міжпредметної компетентності починаю із
планування. Алгоритм діяльності складається із трьох дій:
1) Вивчення міжпредметних
зв’язків по кожному курсу і темі, опрацювання додаткової наукової,
науково-популярної і методичної літератури.
2)
Поурочне планування міжпредметних зв’язків.
3) Розробка засобів і прийомів
реалізації міжпредметних зв’язків на
конкретних уроках.
Дія перша
Велика кількість географічних понять не можуть бути засвоєні
учнями без елементарних знань з математики, фізики, біології тощо. Кожен
навчальний предмет є джерелом тих чи інших видів міжпредметних зв’язків.
Водночас здійснюються і зворотні зв’язки, спрямовані від географії до інших
предметів. Таким чином міжпредметність – сучасний освітній принцип, який забезпечує єдність навчально-виховного
процесу.
Міжпредметні
зв’язки шкільного курсу «Географія»
(на прикладі окремих тем) Таблиця
1
Географія: тема,
клас
|
Інші предмети: необхідна інформація, клас
|
Епоха
Великих географічних відкриттів.
Подорожі португальців, Відкриття Америки. Перша кругосвітня подорож
Ф.Магеллана,
6 клас
|
Історія великі географічні
відкриття, 7 клас
|
Масштаб, види масштабів, 6клас
|
Математика: масштаб, 5 клас,
десяткові дроби, 5 клас, ділення і
множення натуральних чисел і десяткових дробів, 5 клас
|
Географічна характеристика Тихого океану, 7
клас
|
Хімія: солоність води, нафта як забрудник, 9-11
класи. Біологія:
рослинний світ океану, 7клас.Тваринний світ океану, 8 клас
|
Поверхневі води України. Основні річкові системи
, 8 клас
|
Математика: функції, властивості функцій (для
розрахунку витрати води у річці), 7 клас. Біологія: значення риб
у природі й для людини, 8 клас. Хімія: наслідки
господарської діяльності, забруднення, 9-11 класи. Українська література: описи
річок у літературі 5-11 класи
|
Кількість і густота населення, 9 клас
|
Математика: побудова і аналіз графіків і діаграм, аналіз статистики, порівняння
чисел, пропорції, 6 клас. Історія: події в Україні ХХ століття, їх
вплив на демографію,10-11 клас. Екологія: забруднення території України,
11 клас
|
Як бачимо із таблиці, програми із різних предметів не завжди
узгоджені. Вчителю географії варто дослідити дане питання. Це дозволить
впевнено опиратись на міжпредметні зв’язки на уроках, не вимагаючи від учнів
знання матеріалу, який вони вивчатимуть через рік.
Дія друга – поурочне планування.
Здійснюється через введення відповідного
розділу у календарно-тематичне
планування.
Дія третя. Організації діяльності щодо формування
міжпредметної компетентності при вивченні географії сприяє використання
перевірених практикою проблемного навчання, інформаційно-комунікаційної і
ігрових технологій. Реалізації мети відповідають інтерактивні методи, зокрема
метод проектів, які спрямовані на розвиток аналітико-синтетичної діяльності
учнів.
Проблемне навчання. Проблемність починається із особливої конструкції запитань. Чому?, Що
змінилося … від…?, Чим відрізняється …. від…?, Який висновок робимо із
наведених фактів? тощо. У відповідях варто наполягати на коментарях,
обґрунтуванні точки зору. Наприклад,
при вивченні теми «Формування території України» у 8 класі : « Які приклади
формування державності на території України ми можемо пригадати із історії?
Чому вчить нас історія визвольного руху?». Цінність проблемного навчання полягає у тому,
що воно стимулює мислення учнів, надає роботі творчого характеру. До проблемних
варто віднести і компетентнісні запитання: «Як ми можемо застосувати набуті
знання?».
Інформаційно-комунікаційні
технології. Ефективність засвоєння
програмового матеріалу можна піднести завдяки застосуванню сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій, які є вирішальними у підготовці
особистості до життя у постіндустріальному суспільстві. Широке застосування комп’ютерної і
проекційної техніки дозволяє формувати зв’язки із широким колом навчальних
галузей, проте найтісніші з інформатикою.
У вивченні географії
практикується використання ІКТ у таких напрямах: тестові перевірки, електронні підручники і посібники, використання сайту школи (http:
//zosh6.at.ua/), відеофрагменти, дистанційні консультації, презентації, текстові документи,
ілюстрації, схеми і таблиці, діаграми і
графіки, Flash-анімації,
робота з електронними картами. Застосовуються ІКТ і для
опрацювання статистики. Задля збільшення
ефективності роботи із статистичними матеріалами розроблено алгоритм пошуку і
опрацювання статистичних даних із використанням
сайту Державного комітету статистики. Використано потенціал програми Exel щодо створення
графіків і діаграм за таблицями. Наприклад при вивченні теми «Чисельність і
густота населення України» пропонується створити графік зміни чисельності
населення з 1990р за допомогою вказаного алгоритму.
Ігрові технології. Доцільно використовувати ділові ігри, імітаційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання,
ігри-драматизації з метою активізації та
інтенсифікації навчального процесу на
уроці і в позаурочний час. Під час предметних тижнів проводяться ігри, які
вимагають задіяння зв’язків з інформатикою, історією, біологією, економікою тощо.
Наприклад, гра гра – вікторина «Україна – рідна
країна», змагання із
спортивного орієнтування «У пошуках 12 балів». (ДОД)
Метод проектів. В основі цієї технології лежить вміння самостійно конструювати свої
знання та орієнтуватися в інформаційному просторі. Учні готують дослідницькі, прикладні,
інформаційні проекти, практично
реалізуючи міжпредметні зв’язки. Наприклад,
при узагальнені теми «Літосфера»
у 6 класі спільно з учнями реалізуємо і
захищаємо дослідницький проект. Учні
об’єднуються у групи вулканологів, геологів, геоморфологів тощо. Протягом
вивчення теми вони досліджують і узагальнюють інформацію, виготовляють
презентації, буклети, готують захист постерів.
|
Кухарчук
Людмила у 2011 і 2012р. здобула друге місце в обласній олімпіаді з географії.
Молодецька
Марія у 2012р. здобула 1 місце
у міському конкурсі-захисті учнівських наукових робіт МАН.
Каленюк Володимир
у 2010р. здобув 2 місце у міському конкурсі-захисті учнівських
наукових робіт МАН, 1 місце у обласному
етапі конкурсу «Моя батьківщина – Україна»
Хула Марина
у 2010р. посіла 2 місце у заочному обласному
конкурсі МАН з екології.
Гордієнко
Ілона і Кучерук Катерина у 2011-2012р відзначені дипломами у регіональному конкурсі «Ядерна енергетика і
ми».
Підготувала
учнів, які були нагороджені грамотами
різних ступенів у обласному етапі конкурсу «Новітній інтелект України»,
Всеукраїнському конкурсі з народознавства, «Галерея кімнатних рослин», у
міських і обласних фотоконкурсах. Тематика свідчить про різноманітність пізнавальних
інтересів учнів ЗОШ №6, тобто про успішне формування міжпредметної
компетентності.
творчому пошуку, працюючи на майбутнє. Жити
означає розвиватись, а розвиватись – повноцінно жити.
Бібліографія
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Кабінет Міністрів України [Текст] Постанова №1392 від 23 листопада 2011
mon.gov.ua› Державні стандарти.
2. Андрєєва В.М. Нестандартний урок географії [Текст] /В.М. Андрєєва - X.: видавнича група «Основа» 2006. - 271 стор.
3. Воронина В.М. Межпредметные связи на уроках географии как средство активизации мыслительной деятельности учащихся (Проектная работа) [Текст] /В.М.Воронина, О.В. Рубан –Белгород : Белгородский региональный институт повышения квалификации и профессиональной переподготовки специалистов, 2008.- 50 стор.
4. Географія України. Атлас для 8-9 класів [Текст] Інститут передових технологій. Київ 2002. – 36 стор.
5. Довгань В.Д. Інтерактивні технології на уроках географії [Текст] / В.Д. Довгань - X.: видавнича група «Основа» 2005. – 210 стор.
6. Дячковська Л.К. Формування ключових компетентностей учнів. Методичний посібник [Текст] /Л.К. Дячковська – Миколаїв : Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Миколаївській області 2012.- 36 стор. .
7. Методичні рекомендації з організації та проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2014» [Текст] Міністерство освіти і науки України. Від 09.10.13 № 1/9-705.
8. Методичний комп'ютерний посібник «Електронний конструктор уроку. Географія 9 клас» [Електронний ресурс] - Х.: видавнича група «Основа» 2011.- 512Мб
9. Мойсеюк Н.Є Педагогіка. Навчальний посібник [Текст] /Н.Є.Мойсеюк-В: «УНІВЕРСУМ Вінниця» 1998.- 350 стор.
10. Савич О.М. Усе для атестації учителя географії і економіки [Текст] /О.М.Савич - X.: Вид-во «Ранок» 2009. – 120 стор. 11. Пестушко В.Ю. Географія: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів [Текст] / В.Ю.Пестушко, Г.Ш.Уварова -К.: Генеза, 2009.- 280 стор.
Список додатків.
1. Календарне планування з курсу «Економічна і соціальна географія України» для 9 класу із зазначенням можливостей формування міжпредметної компетентності.
2. Система уроків географії з теми «Населення України», 9 клас, яка ілюструє практику формування міжпредметних зв’язків на уроках.
3. Алгоритм роботи із статистикою (Зв’язки географії, інформатики і математики)
4. Проект «Літосфера» 6 клас ( Зв’язки географії, екології, історії, економіки, математики, інформатики)
5. Гра-подорож «Країнами Європи» (Зв’язки географії, літератури, історії, інформатики)
6. Результативність досвіду.
Комментариев нет:
Отправить комментарий