суббота, 8 февраля 2014 г.

Проект "Літосфера" 6 клас

Проект «Літосфера» 6 клас
Вступ
Пропонуємо вашій увазі  інтегрований урок географії і інформатики, де інформатика відіграє роль інтегрованого предмету. При використанні комп’ютера в навчальному процесі учень стає повноправним учасником уроку. Вчитель  не дає готових знань, а заохочує  до творчого пошуку. На даному уроці учні презентують  набуті при вивченні теми знання.  Комп’ютерні засоби забезпечують найкращу реалізацію принципу наглядності, широке використання графічних можливостей  комп’ютера має  велику прикладну цінність.
На інтегрованому уроці  у 6 класі «Зміна гір та рівнин під впливом внутрішніх та зовнішніх процесів. Охорона унікальних форм рельєфу та надр Землі» для унаочнення використані програми Word, Opera, Power Point. Проведенню уроку (захисту проекту)  передувала тривала підготовка, яка полягала у підготовці групами виступів  і презентацій по обраним темам, розробці дидактичних матеріалів. При дослідженні тем і складанні презентацій учні консультувались із вчителем інформатики. На уроці роль вчителів інформатики і географії зводиться до організації захисту і перевірці правильності виконання завдань.  
6 клас
Тема: Зміна гір та рівнин під впливом внутрішніх та зовнішніх процесів. Охорона унікальних форм рельєфу та надр Землі.

Мета: Навчальна:  повторення, узагальнення та перевірка знань, отриманих під час вивчення теми; вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати набуті знання;
Виховна: виховання відповідальності, самостійності;
Розвиваюча: сприяти формуванню природознавчої компетентності школярів, розвивати дослідницькі навички учнів у використанні комп’ютерних технологій у підготовці до уроку; виховувати інтерес, зацікавленість до вивчення географії.
Обладнання:
1.                 Комп’ютери, мультимедійний проектор;
2.                 Набір для дослідів
3.                 Макети вулканів;
4.                 Листки контролю;
5.                 Завдання для контролю, підготовлені учнями;
6.                 Комп’ютерні презентації та додаткова інформація, оформлена у вигляді слайд-шоу на дисках.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань. Нестандартний урок – захист проекту.

Хід уроку

1.                Організаційний момент.
Урок є завершальним етапом проекту «Літосфера» що тривав 10 уроків. Учні розміщені по групам  відповідно обраним темам.

2.                Повідомлення теми та мети уроку.
Тема написана на дошці.  Мету формулюють учні за допомогою підручника. Вчитель спрямовує діяльність за допомогою запитань.
Запитання:
·                   Які теми ми розглянули під час вивчення теми «Літосфера»?
·                   Які завдання готували групи?
·                   Чого ми очікуємо від уроку?
·                   Чого ми хочемо досягти?
3.                                                                                                    Хід уроку
Попередньо клас був поділений на 5 творчих груп, які працювали над певним розділом теми. Виступи груп можуть варіюватись. Пропонуємо свій варіант захисту.
Творчі групи:
- Геофізики (працювали над темою «Внутрішня будова Землі»)
 - Геологи;(тема «Гірські породи та мінерали, що складають земну кору»)
 - Вулканологи;(тема «Внутрішні процеси Землі»)
 - Геоморфологи;(тема «Зовнішні процеси»)
 - Альпіністи.(тема «Рельєф Землі»)
В кожній творчій групі учні працювали за такими напрямками:
 - теоретики – повинні були виділити із розділу, над яким вони працюють найголовніше і представити цю інформацію у вигляді комп’ютерних презентацій (слайд-шоу). Кількість слайдів не повинна була перевищувати 8, а час за який учень повинен був представити інформацію не повинен був перебільшувати 6 хвилин.
- практики – створюють макети, представляють зразки гірських порід та
мінералів, малюють плакати, складають кросворди, вірші, показують досліди.
 - картографи – працюють з картографічним матеріалом (на географічних картах показують ті об’єкти, які згадуються теоретиками ).
 - контролюючі – працюють над підготовкою тестів, задач, географічних диктантів для перевірки рівня засвоєння учнями навчального матеріалу з окремого розділу.
Із матеріалу, які підготували контролюючі всіх груп був складений листок оцінювання, який учні заповнювали поступово, після захисту кожної групи –відповідний блок у листку оцінювання.
По закінченні роботи вчитель географії збирає листи оцінювання, перевіряє, виставляє оцінки. Оцінка ставиться за підготовку і захист теми. Вчитель інформатики оцінює презентації відповідно критеріїв.(додаються)
4. Підведення підсумків уроку.
Вивчаючи тему «Літосфера», ви дізналися про внутрішню будову Землі, про сили, що приводять у рух літосферу і змінюють рельєф Землі, про катастрофічні явища, що зароджуються в надрах Землі, про рельєф суходолу та дна Світового океану. Навчилися створювати слайд-шоу, виділяти головне із великої кількості інформації, відшукувати додаткову інформацію з теми, вміло використовувати час. Вдосконалили свої вміння працювати з картографічним матеріалом.
Підведення підсумків навчання і учіння:
·        Чи досягли ми поставленої мети?
·        Що сподобалось на уроці найбільше?
·        Над чим ще варто попрацювати?
ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ
І. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ (3бали)
1. ЗадачаВизначте температуру в шахті, яка має глибину 100 м., якщо на поверхні температура становить +10 С. При рішенні потрібно користуватись геотермічним ступенем (на кожні 33 м. з глибиною температура підвищується на 1 С)
Розвязок


Відповідь:

ІІ. ГІРСЬКІ ПОРОДИ ТА МІНЕРАЛИ, ЩО СКЛАДАЮТЬ ЗЕМНУ КОРУ (2 бали)
1. Гірські породи за походженням поділяють на …
2. Найпоширенішим мінералом на Землі є…

ІІІ. ВНУТРІШНІ ПРОЦЕСИ В ЗЕМНІЙ КОРІ. (2 бали)
1. Проявом внутрішніх сил Землі є…
2. На яку державу припадає чверть землетрусів світу?
3. На якому материку немає діючих вулканів?

IV. ЗОВНІШНІ ПРОЦЕСИ (2 бали)
1. Які види робіт здійснюють текучі води?

2. Які форми рельєфу виникають внаслідок роботи вітру?

3. В якій країні розташована найдовша в світі гіпсова печера?

V. РЕЛЬЄФ ЗЕМЛІ (3 бали)
1. Задача:
Абсолютна висота найвищого пункту Євразії 8848 м. (г. Джомолунгма), а найнижчого – 392 м. нижче від рівня океану (Мертве море). Знайдіть відносну висоту цих пунктів.

2. Гори, що є умовною межею двох частин світу…

3. Задача:
         Знаючи швидкість поширення звуку у воді (1500 м/с), визначте глибину океану в певній частині, якщо ехолот зафіксував час від подачі сигналу до повернення 6 сек.
Рішення:


Відповідь:


ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ (відповіді)
І. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ
1. Задача
Визначте температуру в шахті, яка має глибину 100 м., якщо на поверхні температура становить +10 С. При рішенні потрібно користуватись геотермічним ступенем (на кожні 33 м. з глибиною температура підвищується на 1 С)
Розв’язок: 1дія   100/33 = 3,1
                2 дія 10+ 3,1=13,1
Відповідь: температура у шахті +13,1 градуса.
ІІ. ГІРСЬКІ ПОРОДИ ТА МІНЕРАЛИ, ЩО СКЛАДАЮТЬ ЗЕМНУ КОРУ
1. Гірські породи за походженням поділяють на… (магматичні, осадові, метаморфічні)
2. Найпоширенішим мінералом на Землі є…(вода)
ІІІ. ВНУТРІШНІ ПРОЦЕСИ В ЗЕМНІЙ КОРІ.
1. Проявом внутрішніх сил Землі є…(рух літосферних плит, вулканізм, сейсмізм)
2. На яку державу припадає чверть землетрусів світу? (Японія)
3. На якому материку немає діючих вулканів? (Австралія)
IV. ЗОВНІШНІ ПРОЦЕСИ
1. Які види робіт здійснюють текучі води? (ерозія, транспорт, акумуляція)
2. Які форми рельєфу виникають внаслідок роботи вітру? (дюни, бархани, скелі-останці)
3. В якій країні розташована найдовша в світі гіпсова печера? (США)
V. РЕЛЬЄФ ЗЕМЛІ
1. Задача:
Абсолютна висота найвищого пункту Євразії 8848 м. (г. Джомолунгма), а найнижчого – 392 м. нижче від рівня океану (Мертве море). Знайдіть перевищення одного пункту над іншим.
Розв’язок: 8848+392=9240м.
Відповідь: перевищення становить 9240метрів.
2. Гори, що є умовною межею двох частин світу…(Уральські)
3. Задача:
         Знаючи швидкість поширення звуку у воді (1500 м/с), визначте глибину океану в певній частині, якщо ехолот зафіксував час від подачі сигналу до повернення 6 сек.
Розв’язок: 1500 × 6 = 9000
Відповідь: глибина 9000метрів









ДЛЯ ГРУПИ 1.
ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ
Людство завжди цікавило, що насправді міститься всередині Землі. Досі ніхто не спромігся побувати там. Навіть найглибша бурова свердловина світу сягає тільки 12 км. Але це незначна глибина порівняно з розмірами нашої планети. Якщо уявити Землю у вигляді яблука, то ця надглибока свердловина навіть не порушить його шкірку.
2.
У будові нашої планети розрізняють три основні  частини
Ядро, мантія, земна кора.
3.Ядро
l  Наймасивніша внутрішня частина Землі. Воно складається з речовин, що мають властивості металів. Радіус ядра становить близько 3500 км. Температура в ядрі досягає 4000-5000˚С
4.
Мантія
l  Найбільша за об’ємом частина планети. Речовина мантії перебуває в твердому стані. Тільки на глибині близько 150-200 км. від поверхні у верхній частині мантії є в’язкий шар – астеносфера. Температура речовини мантії з наближенням до поверхні Землі знижується від 4000˚до 1000˚С.
5.
Земна кора
l  Верхня тверда оболонка літосфери. Товща земної кори становить 5-10 км. під океанами, 70-80 км. – у горах на суходолі.
6.
Типи земної кори
l  Земна кора має різну потужність під материками та океанами, що пояснюється віком і різним складом гірських порід.
l  Розрізняють два основних типи земної кори:
 - материкову тришарову (осадовий, гранітний, базальтовий);
 - океанічну двошарову (осадовий, базальтовий).
Додатковий матеріал (публіцист1).1
l  Найглибша на планеті свердловина пробурена в Росії на Кольському півострові. Її глибина перевищує 12260 м. Вона дає надзвичайно важливе значення для науки про Землю. Дослідження сотень кілограмів породи, видобутої з різних її глибин, дає чудову можливість вивчити будову нашої планети та прочитати її геологічну історію.2
l  Під час буріння траплялось чимало несподіванок. Так, на глибині 12 тис м. виявлено понад 20 видів скам’янілих мікроорганізмів. Це свідчить про те, що життя на Землі виникло раніше, ніж досі вважалось. І ще одна сенсація: під час буріння видобули грунт, подібний до місячного. Це важливий аргумент для вчених, які дотримуються теорії про земне походження нашого природного супутника.
Свердловини, подібні Кольській, закладені також на території України біля села Новоіванівка Криворізького району Дніпропетровської області

ДЛЯ ГРУПИ 2
ПОРОДИ, ЩО СКЛАДАЮТЬ ЗЕМНУ КОРУ.
Тверде тіло нашої планети – земна кора – складається з різних речовин – мінералів і гірських порід.
         Їх відомо кілька тисяч видів.
         Мінерали і гірські породи різняться між собою кольором, твердістю, температурою плавлення, розчинністю у воді та іншими властивостями.
2.Утворення мінералів і гірських порід
§  Гірські породи утворюються за різних умов.
Одні -  внаслідок застигання магми в земній корі,
Інші – внаслідок відкладання речовин на дні морів та океанів;
Треті – з решток організмів;
Четверті – від руйнування інших гірських порід;
П’яті – під дією високих температур і тиску на великих глибинах.

3.За походженням гірські породи поділяють на:
§  МАГМАТИЧНІ
§  ОСАДОВІ
§  МЕТАМОРФІЧНІ

4.Магматичні породи
§  Це породи, утворені з магми.(граніт, базальт, пемза)
§  Вони поділяються на:
глибинні  (утворенні з застиглої магми);
виверженні (утворенні з застиглої лави).

5.Осадові породи
§  Уламкові породи (утворюються з уламків різних порід унаслідок їх руйнування), Наприклад – щебінь, галька, гравій, пісок.
§  Органічні породи (складаються з решток відмерлих рослин і тварин, що нагромадилися за мільйони років на дні водойм), наприклад – крейда, вапняк, кам’яне вугілля.
§  Хімічні породи (це наслідок випадання речовин в осад із водних розчинів), наприклад – кам’яна і калійна солі.

6.Метаморфічні
§  Магматичні та осадові породи зазнають перетворення .
На великій глибині вони нагріваються, стискуються і перетворюються (метаморфізуються) – набувають нових властивостей.
Наприклад пухкий пісок стає твердим кварцитом, вапняк – мармуром, граніт – гнейсом.
7.
Корисні копалини
§  Усі мінерали і гірські породи, що їх використовує людина.
§  Залежно від галузі використання корисні копалини поділяють на три групи:
 - паливні
 - металічні
 - неметалічні
ДЛЯ ГРУПИ 3
ВНУТРІШНІ ПРОЦЕСИ В ЗЕМНІЙ КОРІ
Глибинні шари Землі мають дуже високу температуру і перебувають під величезним тиском шарів, що лежать вище. Температура і тиск справляють значний вплив на складні процеси, що відбуваються в літосфері. Зокрема, спостерігаються такі явища, як переміщення окремих ділянок літосфери і магматизм.
2.РУХ ЛІТОСФЕРНИХ ПЛИТ
     Виявляється літосфера не є суцільною оболонкою. Вона розчленована великими тріщинами (рифтами) на величезні блоки, які називаються літосферними плитами.
     Літосфера постійно перебуває в русі.
Розрізняють повільні (вікові) горизонтальні та вертикальні рухи.

3.КАТАСТРОФІЧНІ ЯВИЩА В ЛІТОСФЕРІ
     Розривні рухи Землі – землетруси;

     Магматизм
4.ЗЕМЛЕТРУСИ
     Землетруси – це підземні поштовхи, що супроводжуються коливаннями земної поверхні.
      
Осередок
землетрусу

Сейсмічна хвиля

Епіцентр
землетрусу
Місце в надрах, де виникає розрив і відбувається зміщення земної кори
Передає коливання земної тверді на великі відстані
Міститься над осередком на земній поверхні
5.МОРЕТРУСИ
     Якщо епіцентр землетрусу міститься на дні моря, то відбуваються моретруси, тобто підводні землетруси. Тоді великі ділянки дна можуть швидко опуститись. Це в свою чергу спричиняє потужні хвилі – цунамі.
6.ВУЛКАНІЗМ
     Вулканізм – це сукупність явищ, пов’язаних з підняттям магми із надр Землі та виливанням її на поверхню.
     Вулкани вивергають різні речовини: рідкі (лаву), тверді (вулканічні бомби і попіл), та газуваті (вулканічні гази і      водяну пару)
     Більшість вулканів зосереджено в Тихоокеанському, Середземноморському і Атлантичному сейсмічних поясах.





ДЛЯ ГРУПИ 4
ЗОВНІШНІ ПРОЦЕСИ, ЩО ЗУМОВЛЮЮТЬ ЗМІНИ ЗЕМНОЇ КОРИ.
§  На земну поверхню постійно впливають, окрім внутрішніх, зовнішні сили. Якщо внутрішні сили створюють рельєф, то зовнішні його руйнують.
2.ЗОВНІШНІ ПРОЦЕСИ
§  І. Вивітрювання
§  ІІ.  Робота текучих вод
§  ІІІ. Робота підземних вод
§  IV. Робота вітру
§  V. Робота морів та льодовиків
3.ВИВІТРЮВАННЯ
1. Фізичне
2. Хімічне
3. Органічне
4.ФІЗИЧНЕ ВИВІТРЮВАННЯ
§  Відбувається під впливом зміни температури повітря впродовж доби і року

5.ХІМІЧНЕ ВИВІТРЮВАННЯ
§  Долучаються до роботи повітря і вода з розчиненими в ній речовинами. При цьому порода не лише подрібнюється, а й перетворюється на іншу.
6.ОРГАНІЧНЕ ВИВІТРЮВАННЯ
§  Призводить до руйнування та зміни під впливом живих організмів – бактерій, грибів, лишайників, тварин.
7.РОБОТА ТЕКУЧИХ ВОД
§  Руйнування
§  Транспортування
§  Відкладання
8.РОБОТА ПІДЗЕМНИХ ВОД
§  Просочуючись крізь грунт і верхні шари земної кори, вони вимивають або розчиняють деякі гірські породи (вапняки, гіпси), утворюючи порожнини, наприклад печери.
9.РОБОТА ВІТРУ
§  Вітер здійснює руйнівну роботу – видуває пухкі породи, спричиняє пилові бурі та обточує скелі; транспортну – переносить піщинки на десятки кілометрів; творчу – створює нові форми рельєфу (бархани, дюни)
10.РОБОТА МОРІВ ТА ЛЬОДОВИКІВ
§  Прибійні хвилі і течії руйнують береги, продукти руйнування переносяться течіями в інші місця;
§  Льодовики, сповзаючи з вершин, вирівнюють поверхню гірських ущелин і долин, переносять уламки на великі відстані.








ДЛЯ ГРУПИ 5
РЕЛЬЄФ ЗЕМЛІ
Рельєф – це сукупність нерівностей на земній поверхні.
Різноманітний рельєф – це результат взаємодії внутрішніх процесів, що створюють нерівності, і зовнішніх, які намагаються їх вирівняти.
2.ПЛАНЕТАРНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ
         Материки
         Океанічні западини

3.ОСНОВНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ
         Гори
         Рівнини

4.РІВНИНИ – це великі відносно рівні ділянки земної поверхні з невеликими коливаннями висот
За виглядом поверхні (плоскі, горбисті)
За висотою (низовини, височини, плоскогір’я)
За утворенням (первинні, вторинні)

5.ГОРИ – це великі, дуже розчленовані ділянки земної поверхні, що здіймаються над прилеглою поверхнею.
За утворенням (складчасті, складчасто-брилові, вулканічні)
За віком (старі – 300-400 млн. років, молоді – 50 млн. років)
За висотою (низькі – до 1000 м., середні – 1000-2000 м., високі – більше 2000 м.)

6.РЕЛЬЄФ ДНА СВІТОВОГО ОКЕАНУ
         Рельєф дна Світового океану дуже різноманітний – є підводні гори і підводні рівнини, велетенські розломи (рифти) і серединно-океанічні хребти.
         Основні частини рельєфу дна океану
 - шельф
 - материковий схил
 - ложе океану
























































Комментариев нет:

Отправить комментарий