суббота, 8 февраля 2014 г.

Урок географії "УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «НАСЕЛЕННЯ", 9 клас

ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ  З ТЕМИ «НАСЕЛЕННЯ»

 


МЕТА:Н:Узагальнити навчальний матеріал з
теми «Населення». Узагальнити факти, явища, події,
систематизувати знання, виконати практичні завдання на
закріплення і повторення. Підготувати учнів до написання
 контрольної роботи з теми.
Р: розвивати вміння і навичкисистематизувати
вивчений матеріал у вигляді таблиці; В: виховувати повагу до всіх націй та народів, що населяють Україну.
Обладнання: презентація, підручники, атласи, словники і довідники.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

ХІД УРОКУ
Організаційний момент.
На етапі організації проводжу енержайзер «Коктейль рухів». Пропоную учням водночас виконати декілька автономних рухів. Наприклад  однією рукою намалювати у повітрі коло – іншою  квадрат. За бажанням можна пов’язати із необхідністю системної, спільної  і  послідовної роботи. ( Так само і ми будемо працювати більш результативно, якщо працюватимемо спільно і злагоджено)
Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Застосовую прийом «Чомучка». Учні обмінюються наперед підготованими удома запитаннями які починаються із слова «Чому?»
Приклади запитань:
-      Чому і як змінювалась кількість населення за історичний період?
-      Чому велика кількість українців покинула нашу державу за період незалежності?
-      Чому національний склад регіонів і областей неоднорідний?
-      Чому українське село має більш несприятливу демографічну ситуацію у порівнянні з містом?
Усі ці питання і багато інших були розглянуті протягом вивчення теми. Сьогодні ми узагальнюємо і повторюємо набуті знання. Давайте разом дамо назву уроку, беручи до уваги особливості нашої діяльності. Учні визначають тему. Варіанти назв: урок – повторення, урок закріплення знань тощо.
Мотивація навчальної діяльності: прийом «Приваблива мета». Привабливість дій – у можливості заробити кращі бали під час контрольної роботи, ДПА.
Разом, використовуючи матеріали підручника, конспекти визначаємо коло питань, які були найбільш складними. Формулюємо навчальні завдання, основні з них вносимо у план уроку.

План
1. Робота із картою
2. Виконання задач і практичних завдань
3. Словникова робота.
Узагальнення окремих фактів, подій, явищ.
1. Карти у презентації використовуємо для виконання картографічних завдань. Самі завдання також відображені у презентаціях.
Завдання:
Завдання 1. На карті «Густота населення», показати області із мах і міп густотою населення, найбільш і найменш заселені регіони.
Завдання 2. На карті «Населення України» показати міста-мільйонери, приклади міст, які виконують різні функції, приклади моноцентричних і поліцентричних агломерацій.
Завдання3. На карті «Національний склад населення» показати райони компактного проживання греків, поляків, гагаузів, караїмів; області, у яких переважає російська мова, області із найбільшим відсотком українців.
Завдання 4.На Політичній карті світу показати країни  з найбільшою українською діаспорою, країни, у яких розташовані  українські етнографічні території, назвати території.

2. Завдання виводимо на екран, що заощадить час і  папір, полегшить можливість диференціювати завдання
Завдання 1. (6 балів) У кожному місті або районі є статистичні відділи. А статистика — це наука, що «знає все». Підготуйте статистичний звіт про динаміку кількості населення міста N за рік. У місті N з населенням 230 тис. чоловік протягом року на­родилося 2,3 тис. чоловік, померло 3,1 тис. чоловік. Виїхало з міста 4,6 тис. чоловік, в’їхало 1,2 тис. чоловік. Підрахуйте на­роджуваність, смертність, природний приріст населення, сальдо міграції. На скільки і як змінилася (збільшилася чи зменшилася) кількість населення міста N?
1. Шестикласника Андрія відвезли на літні канікули до бабусі в Луганську область.
2. Родина Левіних у повному складі переселяється на постійне проживання до Ізраїлю.
3. Практично щодня протягом двадцяти років Іван Олексан­дрович їздить на електричці «Харків — Зміїв», оскільки працює на харківському заводі «Авторучка», а живе в селі Андріївка.
4. Молоде подружжя Юрій та Наталка вересень провели на одному з курортів Іспанії.
5. Після аварії на Чорнобильській АЕС родину Валентини Ми­колаївни відселили з 30-кілометрової зони відчуження до Миколаївської області.
6. Сім’я Ігоря живе в Донбасі. Щоб підтримати її матеріально, Ігор їздить на вахту до Західного Сибіру добувати нафту. Три місяці він працює, місяць проводить з родиною.
7. Професор Сергєєв одержав запрошення читати лекції на хіміч­ному факультеті Кембріджського університету й одночасно працювати в лабораторії над створенням нового лікарського препарату.
8. Родина Інесси як родина біженців-вірмен з Баку (Азербай­джан) оселилася в нашому місті після 1991 року, коли в Баку почалося національне протистояння.
Завдання 3. Місто Сєверодонецьк було утворено в 1938 році. У 1959 році кількість його населення становила 33 тис. жителів, у 2001 році — 119 тис. Як ви вважаєте, з чим пов’язані такі високі темпи зростання кількості населення? Знайдіть це місто на карті «Господарство» атласу.

З. Словникову роботу проводимо у вигляді «Понятійного кросу». На екрані поняття з теми учням пропонується поняття з теми. Пропонується без допомоги конспектів і підручників дати визначення з розрахунку 1 визначення – 1 бал.
Пропоновані поняття:
Густота населення, природний рух населення, міграції, еміграція, імміграція, сальдо міграцій, корінне населення, етнографічна група, діаспора, місто, урбанізація, субурбанізація, міська агломерація, мегалополіс, економічно активне населення, зайнятість населення.
Підсумки :
Учням пропонується скласти індивідуальні завдання з теми. Декілька прикладів завдань – озвучується. Наприклад: - потрібно попрацювати з поняттями і визначеннями, повторити теоретичний матеріал з теми  «Українська діаспора»,  проаналізувати відповідні карти. За підведенням підсумків – формулюємо домашнє завдання.
Домашнє завдання
Повторити П5-10, підготуватись до контрольної роботи.




Додатки
У додатках наведені альтернативні матеріали, які можуть бути використані на уроці.
Завдання 1
Географічна вікторина (Рівень 1)
1. Яка кількість населення України?
2. Що називають національним складом?
3. Що називають міграцією?
4. Яка середня густота населення України?
5. Що називають діаспорою?
6. Що називають містом? селом?
7. Як міста розрізняються за кількістю населення?
8. Які категорії населення належать до трудових ресурсів?
Рівень ІІ
1. Як історичні події впливають на кількість населення?
2. Назвіть соціально-економічні умови, що впливають на від­творення населення.
3. Які існують типи міграцій? У чому їхні основні відмінності?
4. Які області України мають найбільшу густоту населення?
 5. Які функції можуть виконувати міста?
6. Який національний склад населення України?
7. Які питання вивчає одна з порівняно молодих наук — демо­графія?
8. Що таке ринок праці? Яке сучасне становище на ринку праці?

Завдання 2. В історії будь-якої країни спостерігався і про­довжується безперервний процес підвищення ролі міст і зрос­тання кількості міського населення. Цей процес називається урбанізацією. (Доказом динаміки цього процесу є співвідношення міського і сільського населення в Україні: 1959 р. — 46/54 %; 1979 — 61/39; 1994 — 68/32 %.)
Приклад. Рівень урбанізації Полтавської області 60,4 % (за­гальна кількість населення 1 млн 517 тис., кількість городян 917 тис.):
1517 — 100 %;
917 — х %;
x = 917 / 1517  х 100 % = 60,4 (%)
Завдання 3 Проаналізуйте діаграму «Релігійний склад населення України». Охарактеризуйте релігійний склад населення для нашої місцевості.


Завдання 4. Дайте відповіді на запитання, використовуючи карту «Населення» атласу.
1. Обчисліть середню густоту населення України.
2. Порівняйте з густотою населення Росії (8,4 чол/км2) та кра­їнами Європи: Польща (124 чол/км2), Італія (197 чол/км2), Німеччина (232 чол/км2).

Завдання 6
1. Використовуючи контурну карту, на якій умовними знаками позначено райони розселення деяких національних меншин, відновіть її легенду.


2. Позначте на контурній карті цифрами: 1 — найбільше адміністративно-територіальне утво­рення у складі України, де більшість населення складають росіяни; 2 — область із найбільшою част­кою росіян (близько 40 %); 3 — область, де росіяни за своєю кількістю не входять до першої трійки народів, що тут живуть; 4 — область, де представники шести етносів становлять не менше ніж 1 % її населення кожний.
3. Обведіть на контурній карті територію, де компактно проживають гагаузи.
4. Нижче запишіть назви областей України, де є школи з викладанням:
а)   польською мовою – ____________________________________________
б)   румунською мовою – ___________________________________________
в)   угорською мовою – _____________________________________________
г) молдавською мовою – ____________________________________________
5. Першими літерами назв позначте адміністративні одиниці України, де росіяни становлять не менш ніж 20 % населення.




Комментариев нет:

Отправить комментарий