суббота, 8 февраля 2014 г.

урок географії "КІЛЬКІСТЬ НАСЕЛЕННЯ. ПРИРОДНИЙ РУХ НАСЕЛЕННЯ", 9 клас

ТЕМА: КІЛЬКІСТЬ НАСЕЛЕННЯ. ПРИРОДНИЙ РУХ НАСЕЛЕННЯ.

МЕТА: Н:.  Охарактеризувати  кількість населення, зміни кількості
 в часі, густоту  населення, її територіальні відмінності. Дати визначення понять: «депопуляція», «природний рух населення», охарактеризувати  природний рух населення України. Порівняти показники  природного руху населення України і країн Західної Європи.  Охарактеризувати  географію  природного руху населення в Україні.  Визначити причини погіршення демографічної ситуації.
 Р: Розвивати вміння працювати з джерелами знань, зокрема  навички роботи зі статистичним матеріалом;  
В: виховувати свідомого громадянина України, відповідального за свою країну.
Обладнання:  Презентація «Кількість населення»,  атласи, підручники, практикуми,  статистична інформація у картках- підказках.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, навичок,  вмінь 

ХІД УРОКУ

1.                Організаційний момент.
Провожу гру- енергізатор «Побажання»
Перед початком уроку по черзі висловимо побажання на урок.

2.                Актуалізація  і корекція опорних знань навичок та  умінь учнів.
Вікторина
1.                Які показники характеризують населення будь-якої країни?
2. Наведіть приклади країн з великою кількістю населення.
3. Наведіть приклади країн з малою кількістю населення.
4. Як швидко збільшується кількість населення Індії? Великої Британії? України?
5. Як ви гадаєте, від чого залежать темпи зростання кількості населення?
6. Для чого, на ваш погляд, необхідно стежити за динамікою кількості населення?
З огляду на запитання вікторини яку тему ми будемо вивчати? Знайдіть тему у підручнику. Назвіть і запишіть на дошку сторінки. Які питання висвітлюються у темі? Сформулюємо цілі і завдання уроку. Основні навчальні завдання записуємо на дошку у вигляді плану. При потребі корегую план відповідно до програми.
ПЛАН
1.     Кількість  населення України, її динаміка, які головні чинники впливають на динаміку кількості населення?
2.     Густота населення.
3.     Природний рух населення, географія природного руху,  депопуляція, причини погіршення демографічної ситуації.
Мотивацію навчальної діяльності провожу формулюючи  проблемне запитання. На  слайді презентації – діаграми зміни чисельності населення. Досить недавно ми чули рекламу «Нас 52» мільйони. Так було у 1991 році. Зараз нас – 46 млн.  Ми втратили 6 млн українців у мирний час. У той час коли у період з 1939 по 1951р населення скоротилось всього на 3,5 млн. Які причини призвели до такої ситуації? Ми дізнаємось про це на уроці.
Пояснення нового матеріалу
1.

На слайдах – чисельність населення України за певні періоди часу. Аналізуємо слайди використовуючи метод «мікрофон» Запитання до інтерв’ю:
                        * Яка чисельність населення в Україні на сьогодні? (46,3 млн)
                        * Як дізнаються про чисельність населення? (проводячи перепис населення)
                        * Як змінилась кількість населення  за період з 1992 по 2009 рік? (зменшилась на 6млн)
                        * Які причини призвели до зменшення (Переважно економічні)
                        * Як змінювалась кількість населення з 1913 по 2012рік? (Періоди спаду  у  1922р, 1951р, з2000 по 2012р чергувались із зростанням кількості)
                        * Які причини зумовили зменшення кількості населення у згадані періоди? (революція, громадянська війна, голодомор, репресії, 1 і 2 Світові війни)
Для закріплення  матеріалу виконуємо завдання ПР№3завдання 2
2.     На слайдах – карта густоти населення України. Знайдіть її у атласах. 
За п’ять хвилин сформулювати розгорнуту відповідь щодо територіальних відмінностей густоти населення.  З підручника виписати визначення «густота населення» . Оцінюю виконання завдання таким чином:
-         На 6 балів – вміти показати на карті райони з найбільшою і найменшою густотою, виписати визначення.
-         На 9 балів – вміти показати на карті райони з найбільшою і найменшою густотою, виписати визначення, назвати причини, які вплинули на рівномірність розміщення населення по території.
-         На 11 балів – вміти показати на карті райони з найбільшою і найменшою густотою, виписати визначення, назвати причини, які вплинули на рівномірність розміщення населення по території, із стор. 28 підручника виписати середню густоту по Україні, Найбільш і найменш заселені області.
З метою покращення сприйняття і економії часу  диференційовані завдання виводимо на слайд. Поточну перевірку здійснюємо, формулюючи запитання до вивченого.
3.     На слайді – загальний рух населення  України за 2011рік. Що ми можемо сказати про динаміку змін кількості населення в Україні?  Бачимо від’ємні показники у більшості областей України. Загальний рух населення складається із природного і механічного руху населення. Сьогодні наша мета охарактеризувати природний рух.



Для кращого розуміння матеріалу – знайомимось із матеріалом  стор 30-31 підручника, виконуючи завдання.
-         на 6 балів- виписати визначення, проаналізувати діаграму на стор. 31
-         На 9 балів- виписати визначення, проаналізувати діаграму на стор. 31, проаналізувати статистичні дані стор 255(Додаток 3) підручника, виписавши області  і періоди з найбільшими і найменшими показниками.
-          На 12 балів- виписати визначення, проаналізувати діаграму на стор. 31, проаналізувати статистичні дані стор 255(Додаток 3) підручника, виписавши області  і періоди з найбільшими і найменшими показниками, за картками-підказками  проаналізувати статистику по Хмельницькій області.
Методом «мозковий штурм» назвати чинники, які впливають на народжуваність.
На народжуваність впливають такі чинники:

1. Соціально-економічний рівень розвитку країни;
2. Санітарно-гігієнічні умови життя, у тому числі екологічні;
3. Рівень медичного обслуговування;
4. Становище жінки в суспільстві;
5. Співвідношення кількості чоловіків і жінок;
6. Релігія;
7. Традиції даної держави;
8. Війни;
9. Кількість міських і сільських мешканців;
10. Екологічна ситуація.
         (Учні записують до зошита чинники, що впливають на народжуваність.)

Підсумок уроку
Формулюємо розв’язання проблемного запитання уроку. Що спричинило депопуляцію?
Відповідаємо на запитання відповідно до плану:
·        Назвіть періоди історії, коли кількість населення зростала
·        Назвіть періоди, коли кількість населення зменшувалась
·        Причини , які призводять до зміни чисельності
·        Покажіть на карті області з найбільшою і найменшою густотою населення
·        Що таке природний рух населення , депопуляція?
Даємо відповіді на запитання «Що нового навчились робити?
 Про що дізнались? Що було найцікавішим?
Чи здійснилось те, чого ми собі побажали?
        

Домашнє завдання
Опрацювати П 5,6 
За вибором:
-Розробити заходи, які дозволили б успішно запобігти депопуляції. (Не менше 10 заходів)
Або
-         Виконати соціогеографічний практикум (Дод А, завд 2)













ДОДАТКИ
Додаток А
У додатку розміщені  альтернативні  завдання, які  можна використати при  проведенні уроку.
Загальні коефіцієнти народжуваності і смертності, природного приросту, шлюбності та розлучуваності

народжу­ваності
смертності
природ­ного при­росту
смертнос­ті дітей у віці до 1 року*
шлюбності
розлучу­ваності
Україна
11,0
16,3
–5,3
10,3
7,2
3,6
Автономна Рес­публіка Крим
11,8
15,5
–3,7
11,7
7,6
3,6
Області
Вінницька
10,8
17,1
–6,3
10,7
7,2
3,6
Волинська
14,7
15,0
–0,3
7,5
7,6
2,6
Дніпропетров­ська
11,1
17,7
–6,6
10,8
7,2
4,0
Донецька
9,7
18,0
–8,3
12,7
6,8
4,0
Житомирська
11,3
18,2
–6,9
8,1
7,3
3,6
Закарпатська
14,7
12,9
1,8
11,3
7,9
2,3
Запорізька
10,3
16,5
–6,2
9,9
6,9
4,0
Івано-Франківська
12,4
13,3
–0,9
11,2
7,6
3,0
Київська
11,6
17,9
–6,3
7,6
8,2
4,0
Кіровоградська
10,2
18,6
–8,4
12,8
6,2
3,9
Луганська
9,4
17,9
–8,5
14,4
6,9
4,1
Львівська
11,4
13,7
–2,3
8,8
7,5
2,4
Миколаївська
11,2
16,7
–5,5
8,6
6,9
4,2
Одеська
12,0
15,8
–3,8
9,8
7,6
3,8



народжу­ваності
смертності
природ­ного при­росту
смертнос­ті дітей у віці до 1 року*
шлюбності
розлучу­ваності
Полтавська
9,7
18,4
–8,7
8,8
6,6
4,0
Рівненська
14,8
14,1
0,7
9,2
7,7
2,6
Сумська
9,1
18,7
–9,6
10,3
6,2
3,4
Тернопільська
11,3
14,7
–3,4
10,5
7,4
2,8
Харківська
9,8
16,1
–6,3
9,2
7,1
3,8
Херсонська
11,3
16,3
–5,0
12,4
6,7
3,8
Хмельницька
11,0
17,0
–6,0
9,8
7,3
3,4
Черкаська
9,5
17,8
–8,3
11,7
6,7
3,7
Чернівецька
12,3
13,5
–1,2
9,5
7,8
3,5
Чернігівська
8,8
21,0
–12,2
7,9
6,1
3,4
м. Київ
11,6
10,9
0,7
9,5
8,1
3,6
Севастополь (міськрада)
11,0
15,7
–4,7
7,7
9,5
5,0

Соціогеографічний практикум
Не за горами той час, коли ви станете сімейними людьми. Наскільки відповідально бути батьками, можна говорити дуже довго. Але ми торкнемося тільки одного аспекту цієї проблеми — матеріального. Візьміть інтерв’ю у ваших знайомих, які недавно стали батьками, або проконсультуйтеся у своїх батьків.
Підрахуйте, у яку суму обійдеться сімейному бюджету поява на світ і перший місяць життя маляти:
1. Перебування породіллі в допологовій палаті в середньому 1–2 дні — по … грн. на день (ліки, обслуговування, повно­цінне харчування).
2. Пологи і період післяпологової адаптації (6–7 днів). Пологи від … грн. і вище (залежно від типу лікувальної установи, кваліфікації лікаря тощо) плюс … грн. за кожний день пере­бування в лікарні.
3. «Придане маляті» (пелюшки, сорочечки, шапочки, підгузки, ковдра байкова і вовняна і т. ін.) — … грн.
4. Лікарські препарати (присипки, дитячі креми, бинт, вата, трави для купання) — … грн.
5. Коляска (від … грн.), ліжечко (від … грн.), ванночка (від … грн.).
6. Соски, пляшечки, іграшки — … грн.
7. При штучному годуванні 1 пачка «Малютки» (або інші дитячі суміші) (… грн.) на 3–4 дні. При грудному годуванні — повно­цінне харчування для матері тощо.
Яке значення для збільшення народжуваності останніми роками має Державна програма підтримки народжуваності? По­цікавтеся, які суми виплачує держава в разі народження першої, другої, третьої дитини. 




Додаток С
Статистична інформація по Хмельницькій області для аналізу
Хмельницька область 2010 рік
НАСЕЛЕННЯ
Населення 1 млн 334тис осіб
Міське 54 %                        Сільське 46%
Чоловіки 614 тис 310,          Жінки 716 тис 484
Шепетівка 43536осіб
Вікова структура:
Діти 16,2%,        працездатні 58,2%, пенсіонери 25,6%
Очікувана тривалість життя в Україні 66 років, У Хмельницькій області жінки 75,9 років, чоловіки 64, 4роки
У Шепетівці Ж 76,7 років,    Ч 66,5років
ПП -5,3
Сальдо міграцій зовнішні + 245
Внутрішні -583
Рівень безробіття 2,5%Густота населення 65ч/км2( в Україні 76 ч/км2)
СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО
Основні сг культури : зернові(пшениця, кукурудза), буряки, соняшник, картопля, плоди, ягоди.
Структура сг угідь: сг угідь 1463,8 тис  га, рілля 1190,9тис га ,  сіножаті – 234,2тис га



ПРОМИСЛОВІСТЬ
Харчова 28,3%, легка 1,9%, машинобудування 9,3%, гірничодобувна 1,3%,
Хімічна 7,3%, неметалева продукція 13%, енергетика 11,4%, інші 7,3%

Хмельницька область експортує: яловчину, телятину, свинину, ковбаси, масло, сири, борошно, крупи, цукор, молоко, одяг, взуття, папір, картон, цемент, ЗБК, котли опалення, верстати, меблі
Середня заробітна плата 1521 грн
Введення житла 80,3% до попереднього року.
Перевезення пасажирів 21% від попереднього року.


1 комментарий: