Передмова
Шкільна географічна наука має величезний потенціал для
формування самосвідомості, світогляду учнів. Саме вона здатна створити умови
для надання учням картини світу як цілісної системи. Географічні знання можуть
стати базою для формування географічного мислення, культури, для різноманітної
практичної діяльності, для творчого зростання учня.
Дієвою формою організації інтелектуального дозвілля учнів є
тижні географії — комплексні навчально-виховні заходи, які мають за мету:
- виявлення рівня організації в школі навчальної роботи з
предмета;
- пропагування географічних знань серед учнів;
- демонстрація досягнень учнів з предмета;
- залучення до процесу навчання учнів з низькою або
відсутньою мотивацією до
навчання;
- підвищення якості знань з предмета.
Проведення тижня географії має відповідати певним принципам:
1. Всі заходи повинні сприяти збагаченню знань, умінь,
нести потужний розвивальний
потенціал.
2. Залучати до участі в тижні географії необхідно
обов'язково всіх учнів, що виявили
бажання, а не тільки обдарованих, «творчих», що мають
високий рівень географічних знань, диференціювати завдання.
3. Пріоритетними є завдання виховання в учнів позитивних
особистісних якостей
людини (самостійність, цілеспрямованість, організованість
тощо), популяризації географічних знань.
4. Режисура тижня географії спрямована на створення
святкової, творчої,
доброзичливої атмосфери.
5. Тиждень географії повинен охоплювати всі класи, в якому
учні вивчають шкільний
курс географії.
6. Високе інформаційне забезпечення тижня географії полягає
в доступності, яскравості
інформації для всіх учнів як про заходи, що будуть
проводитись, так і по результатах проведених заходів.
7. Тиждень обов'язково повинен залишити в учнів яскраві
позитивні спогади через
систему заохочень учасників та переможців різних заходів
тижня.
У методиці навчання географії предметний тиждень або декада
розглядається як комплексний захід, що сполучає в собі різноманітні форми
позаурочної роботи [1]. Однак до цього часу у публікаціях, що стосується
структури тижня географії, як правило, пропонується лише розподіл по днях суми
одиничних заходів, об'єднаних загальною тематикою. Такий рівень методичної
розробки не забезпечує композиційної єдності комплексу. Без наскрізної дії
цілісність тижня в значній мірі формалізується. Цей посібник є спробою уникнути
цього недоліку, тому значну увагу приділено структуризації заходів в часі у
відповідності з психологічними та методичними вимогами до їх організації.
ЗМІСТ
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ ТА КРАЄЗНАВСТВА 6
Відкриття тижня, ознайомлення із планом заходів 7
Екскурсія в кабінет географії 10
Географічний конкурс „Останній герой” 14
Географічний вечір (8кл.) 18
Конкурс “Ліси нашого краю” 19
Географічна гра "ОКЕАНАМИ і материками" 20
Підведення підсумків тижня географії 26
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ ТА КРАЄЗНАВСТВА
Понеділок
1. Відкриття тижня, ознайомлення із планом заходів
2. Екскурсія в кабінет географії(4 – 5 класи)
3. Фотоконкурс на тему "Є в природі чудеса" (5 –
11 класи)
4. Фоторепортаж «Ми подорожуємо» (5 – 11 класи)
Вівторок
1. Географічний конкурс „Останній герой”. Гра для 6-7
класів
2. Фестиваль нестандартних уроків географії.
3. Конкурс виробів і аплікацій із природного матеріалу на
тему "Природа й фантазія".
(5-6 класи)
Середа
1. Конкурс еколого-географічних казок на тему "Подорож
у природу"
2. Робота волонтерських груп «Збережемо природу нашого
краю»
3. Чемпіонат знавців
географії «Країни та їх столиці» (10 – 11 клас). (Кабінет
інформатики)
Четвер
1. Кінолекторій «Як утворилась наша планета?»
2. Змагання з орієнтування по школі. Гра (6 –7класи.)
3. Конкурс-захист наукових робіт учнями 5 – 9 класів
П'ятниця
1. Географічний вечір (8кл.)
2. Експрес-інтерв’ю «Що вам сподобалось?»
Субота
1. Фоторепортаж «Тиждень географії»
2. Підведення підсумків.
Відкриття тижня, ознайомлення із планом заходів
"Входження в
тему", що ініціює інтенсивну роботу розуму й серця школярів. відповідає
початковому етапу тижня, тому проведення відкриття тижня (декади) як окремого
заходу , наповнення першого дня повідомленням про порядок проведення тижня на
загальношкільній лінійці й виставкою газет, плакатів, ребусів і кросвордів має
надзвичайно важливе значення для залучення учнів у сферу комунікативних
зв’язків учнів, вчителів, батьків.
У фойє школи на перервах звучать географічні та туристичні
пісні.
На великій перерві в актовій залі відбувається урочисте
відкриття Тижня географії. Королева географії проголошує наказ по королівству і
ознайомлює з переліком заходів, що відбудуться протягом цього тижня.
Перед початком тижня географії актив географічного кабінету
готує листівки з цікавими фактами краєзнавчого змісту, висловлюваннями видатних
особистостей про географію як науку, які розміщуються на дверях кабінетів:
«Велика и поразительна область географии»
Н.В. Гоголь
Ми живемо у величезному і погано розгаданому світі, ходимо
по камінню... не підозрюючи, що знайомство з ним збагатило б наш досвід у всіх
сферах життя.
Костянтин Паустовський
Географія зображує землю єдиною і безперервною
Уся органічна природа об’єднана спільним зв’язком
Людина ніколи не залишала стін Великої Школи Природи, а в
цій школі географія – далеко не останній предмет
Далеко не усім відомо, що географія безпосередньо впливала
на становлення еволюційного вчення в біології, що такі поняття як «космос»,
«сфера життя», «сфера розуму», «географічне середовище», прийшли у сучасну
науку з географії.
Географія встановила, що оточуюча нас природа не набір
окремих предметів, а їх комплекси – точніше, територіальні комплекси.
Географія важлива не лише як пізнавальна наука, але й як
теоретико-практична, здатна до конструктивних рішень наука.
«Карата – альфа і омега географії»
М.М. Баранський
Без географії ми – ніде
Географія – наука мрійників і мужніх людей
«Географія дивиться у телескоп, краєзнавство – у мікроскоп.»
Семенов-Тянь-Шанський
В сучасних межах Хмельницька область існує з 22 вересня 1937
року, коли постановою ВЦВК СРСР було створено Кам'янець-Подільську область. У
травні 1941 року обласний центр перенесено в м. Проскурів, а у січні 1954
область перейменована в Хмельницьку, а обласний центр – в м. Хмельницький.
Координати міста Шепетівки 50˚ 10' пн. ш., 27˚ 03' сх. д.
Абсолютна висота м. Шепетівки 258 м. над рівнем моря в
районі Шепетівської агрометеорологічної станції.
Північна частина міста відноситься до зони мішаних лісів,
південна – до зони лісостепу.
Хмельницька область –
це єдиний регіон в Україні, де розвідані родовища сапонітових глин – унікальних
природних утворень. Запаси Хмельницької групи родовищ сапонітів складають понад
100 млн. т. Потужність продуктивного шару – 10-40 м, потужність розкривних
порід – 5-20 м. Найбільш вивченими є Варварівське і Ташківське родовища ( на
межі Славутського, Шепетівського та Ізяславського районів. сапонітових глин з
запасами понад 60 млн. т.
Одним із найперспективніших напрямків розвитку
мінерально-сировинної бази області є освоєння родовищ графіту, які виявлені на
північному сході області в Буртинському родовищі графіту, яке розташоване в
Полонському і Шепетівському районах. Руди цього родовища легко збагачувальні.
Вихід графітового концентрату з них складає 95%, зольність концентрату низька
(від 2.5% до 11%). З руд можливе отримання всіх сортів і марок графіту. Запаси
і прогнозні ресурси графітових руд в цілому по родовищу складають 350 млн.
тонн.
На території області розвідано 21 родовище граніту з
запасами 230-250 млн. куб. м, що повністю забезпечує потреби області в
будівельній сировині на 100-120 років. В межах Шепетівського району граніт
розробляється поблизу с. Судилків, с. Рудня-Новенька, с. Климентовичі.
Шепетівщина багата на радонові води, найбільшими родовищами
з яких е Кліментовецьке і Косецьке, що розташовані в безпосередній близькості
до Шепетівки. Площа Кліментовецького родовища становить 15,4 кв.км, а
Косецького - 9. За даними розвідки, що проводилась біля цих родовищ
встановлено, що запаси води Кліментовецького родовища становить по категорії А
- 294 м3/добу,В - 27І м3/добу; Косецького родовища - А - 180 м3/добу, В - 174
м3/добу.
В межах Шепетівки протікають р. Гуска, р. Цвітоха, р.
Косецька, що відносяться до басейну р. Горинь.
Шепетівщина – батьківщина двох видатних географів –
вченого–ґрунтознавця Д. Віленського і економ географа В. Садовського.
Поблизу села Рудня-Новенька Шепетівського району знаходиться
геологічна пам’ятка природи – вихід на поверхню пегматитової жили.
Екскурсія в кабінет географії
Під час проведення тижня географії можна провести серед
учнів 8-10 класів конкурс на розробку матеріалів екскурсії в кабінет географії.
Кращі роботи відзначаються під час підведення підсумків тижня географії.
Заздалегідь підготовлені екскурсоводи проводять для учнів 5 класів екскурсію в
кабінет географії.
Мета екскурсії: зацікавити учнів 5-х класів географією новим
для них предметом, який буде вивчатись. Виховання екологічних ціннісних
орієнтацій учнів, сприяння їх всебічному розвитку.
Відділ геології.
Ми живемо у величезному і погано розгаданому світі, ходимо
по камінню... не підозрюючи, що знайомство з ним збагатило б наш досвід у всіх
сферах життя.
Костянтин Паустовський
Наше життя оточують безліч різних мінералів. Деякі з них ми
навіть не помічаємо.
Наприклад, чи відомі вам їстівні камені?
Геофаги – це ті, хто їсть камінці - не таке вже й диво.
Маленькі діти часто видовбують стіни та їдять штукатурку.
З’ясувалося, що їм потрібен кальцій, якій міститься у вапні та необхідний дітям
для зміцнення скелету.
В Ірані дуже полюбляють їсти білу глину. До речі, її
добувають в Шепетівському районі і з неї виготовляють посуд – тарілки, чашки.
В Італії готують страву із мергелю і пшениці. Та це все
поодинокі приклади. Але є мінерал, який їдять усі. Що це? (кухонна сіль)
Сіль потрібна в невеликій кількості. Вона підтримує
нормальний хімічний склад нашої крові, входить до складу шлункового соку. Без
неї неможливо жити, але у великій кількості вона шкідлива. Мінерал, з якого
виробляють сіль, називається галіт. В Україні сіль добувають в Донбасі, у
Прикарпатті. Запаси її величезні.
Дуже поширений у природі мінерал кварц.
Є багато різновидів кварцу: кремінь, гірський кришталь,
аметист, моріон, халцедон. Самий перший мінерал, який людина почала широко
застосовувати, виготовляти з нього знаряддя праці був різновид кварцу –
кремінь.
Ви, мабуть, чули про кам’яний вік. Давні люди, що жили в
кам’яному віці, виготовляли, сокири, ножі, зброю із кремнію. В наші дні найшли
нове застосування цьому мінералові.
Наприклад існують коштовні різновиди кремнію – опал, яшма,
агат. З них роблять прикраси. Та ви, мабуть, чули і про цілющу воду -
Оболонську – 2. Вона містить у собі кремній.
До речі, помітили, що
вода, що тече через скупчення кремнію, дуже чиста і має лікувальні властивості.
Дехто в себе вдома кидає у відро з водою кремній, щоб надати їй лікувальних
властивостей.
Дуже широко застосовують кварц і в сучасній техніці.
Наприклад, ви могли бачити п’єзокварцеву запальничку для газових плит. Сучасний
телефонний кабель вже роблять не з міді чи алюмінію, а з кварцу.
На півдні Хмельницької області добувають ще один мінерал –
гіпс. Є дуже красиві різновидності гіпсу. З них роблять статуетки, світильники.
Та гіпс, насамперед, знайомий тим, хто хоч раз зламав руку чи ногу. Є у вас
такі?
На північний захід від Шепетівки добувають ще один цікавий
мінерал – сапоніт. Це червона глина. Утворилась вона з попелу давнього вулкана,
що існував на території Рівненської області більш ніш 2 млрд. років назад. Ця
глина має цікаві властивості: виводить радіацію з організму, прискорює ріст
рослин і розвиток тварин.
Є різні види глини. Я вже розказала про білу глину, сапоніт,
але й звичайна керамічна глина, як її називають, теж дуже важлива для людини,
бо з неї роблять цеглу, керамічний посуд, черепицю. В Шепетівці працює завод
стінових матеріалів, де з глини виробляють цеглу.
Є у нас ще одне підприємство, що розробляє гірську породу,
яка використовується при будівництві доріг, будинків. З неї зроблений пам’ятник
Миколі Островському. Що це за гірська порода? Так. Це граніт. Шепетівський
граніт надходив раніше у 50 країн світу.
Особливо багато споруд з Шепетівського граніту в Росії
(Санки-Петербург, Москва), у Білорусі ( Мінськ).
Багато різних мінералів і гірських порід є в надрах
Шепетівського району. Це і графіт, мінерал, яким ми пишемо.
Якщо ви будете читати книжки з геології, займатися науковою
роботою, ви дізнаєтесь про ці скарби нашого краю набагато більше.
Відділ океанології.
Ви знаєте, хто такий Жак Ів Кусто?
Так, це відомий вчений, дослідник морських глибин.
Цій людині належать слова: “Наше майбутнє – океан“.
Людина повинна навчитися берегти водні басейни, доглядати за
ними та їх мешканцями”.
Саме такі завдання стоять перед сьогоднішніми
вченими-океанологами.
Україна є морською державою. У нас є 2 моря – Чорне і
Азовське.
І хоч Шепетівка знаходиться далеко від них, в нашому
кабінеті є експозиція, присвячена життю океану.
Перед вами зразки вапняку, які знайдено в місті Шепетівка.
Це не випадково, адже колись на значній території Хмельниччини хлюпотіли води
моря, на дні якого і відкладались вапнякові залишки колишніх його мешканців –
молюсків, коралів тощо.
Цікава робота: плавати морями, вивчати мешканців морських
глибин, течії, шукати корисні копалини на дні океану, знаходити скарби зниклих
кораблів, розгадувати таємниці Бермудського трикутника чи зниклого материка
Атлантиди.
А хто із вас чув про Бермудський трикутник?
А про Атлантиду?
Цей материк шукають вчені вже багато десятиліть.
А може хто хоче вивчити мову дельфінів?
Готують спеціалістів океанологів в інституті океанології в
Одесі, політехнічному університеті у Києві та інших вузах.
Але усе починається в школі з уроків географії.
Тому вивчайте географію, читайте книжки про природу,
займайтесь науковою роботою. Адже це так цікаво.
Видатні географи нашого краю.
Шепетівщина дала світові двох видатних географів. Це доктор
географічних наук, ґрунтознавець Віленський і економ географ Валентин
Садовський.
Садовський Валентин Васильович – наш земляк, видатний – український економіст демограф, політолог і
економіко географ.
Народився на Хмельниччині Шепетівського району у родині
священика. Закінчив юридичний факультет Київського університету (1909 р.) та
економічне відділення Санкт-Петербурзького політехнічного інституту. У 1917 р
повертається до Києва і стає на службу Українській державі (член Центральної
Ради, Секретар судових справ в уряді Винниченка, Міністр праці в Директорії).
Пізніше емігрує. Перебуває у Польщі, потім викладає в університеті Праги. В
наукових працях висвітлює недоліки економічного, соціального та політичного
життя в Радянській державі. За ці погляди він арештований радянськими
військовими органами СМЕРШ у 1945 р. Помер у тюрмі м. Києва в 1947 р.
Реабілітований посмертно.
Після закінчення екскурсії для учнів демонструється
кінофільм про туристичні походи в Карпати.
Географічний конкурс „Останній герой”
Оптимальна вікова група для проведення цього конкурсу – учні
6-7 класів.
Мета гри: Збуджувати у дітей потяг до пізнання навколишнього
світу, застосовувати знання, набуті на уроках географії материків і океанів в
нестандартних, але життєвих ситуаціях, вміння приймати зважене рішення,
виховувати почуття відповідальності і співпереживання.
Обладнання: декорації справляють враження, що герої
потрапляють у джунглі. Для проведення конкурсу потрібні вудочки з магнітами на
мотузці, скріпки, що заміняють рибу, папір, фломастери.
Підготовчий етап.
Учасники конкурсу заздалегідь попереджаються, що необхідні
всебічні знання про зону вологих екваторіальних лісів.
Проведення конкурсу.
Вступне слово:
Спрага пізнання навколишнього середовища — одна з могутніх
рушійних сил, закладених у людині. Це вона змушує людину, незважаючи на
неймовірні труднощі, прагнути до полюсів планети, підніматися, ризикуючи
життям, на найвищі гірські вершини, опускатися в океанські безодні і кратери
вулканів, штурмувати космічний простір.
Ідуть в дорогу у пошуках підземних скарбів невтомні геологи,
прокладають нові траси в тайзі і пустелях дослідники, борознять блакитні
простори океану мореплавці і рибалки, а неспокійне плем'я туристів
спрямовується в далекі подорожі по ходженим і неходженим стежкам.
Здавалося б, у наше століття технічної революції, коли
створені численні і різноманітні засоби захисту від несприятливого впливу
великих висот і низьких температур, коли технічна досконалість повітряного і
морського транспорту забезпечує безпеку людині, а засобу зв'язку дозволяють
подати сигнал про допомогу з будь-якої точки планети, мандрівникам, мореплавцям
і землепрохідцям не може загрожувати трагічна доля Георгія Брусилова і
Володимира Русанова, Роберта Скотта. Але як далеко не зайшов технічний прогрес,
не стали теплішими арктичні заметілі, усе також потрясають своєю міццю урагани,
не подобрішали океанські шторми і тайфуни, усе також безжалісна спека пустель,
що висушує все живе.
І трапляється часом, що волею обставин людина виявляється в
критичному становищі — один на один із природою.
Основа успіху в боротьбі із силами природи - уміння людини
виживати.
У біології, соціології, економіці це слово завжди вживалося
в зовсім конкретному змісті, позначаючи "залишитися в живих, уціліти,
уберегтися від загибелі"
От і сьогодні, наших героїв чекають випробовування виживання
в умовах тропічних джунглів, куди не дійшов ще технічний прогрес. Ви повинні
продемонструвати знання природи тропіків, готовність подолати труднощі,
сміливість і впевненість у своїх силах.
Хто з вас переможе? Про це ми дізнаємось наприкінці гри.
Конкурс 1. Орієнтування на місцевості
У людини, що вперше
потрапила у джунглі і яка не має жодного уявлення про флору і фауну джунглів,
про особливості природи цього краю, дуже сильно, сильніше ніж десь інде
проявляється невпевненість у своїх силах, передчуття небезпеки, пригніченість і
страх.
“Важка вологість, що збігає з рослин, хлюпає під ногами,
жирна земля, липке густе повітря, жодного звуку, ніде жодного шурхоту. Не
пролетить, не закричить пташка. Зелена, щільна маса, занурена у цвинтарську
тишу. Як дізнатися, куди йти?
Конкурс 2. Небезпека в джунглях
Перехід у джунглях надзвичайно небезпечний навіть тоді, коли
вас не підстерігає ніяка тварюка. Назвіть якомога більше видів небезпеки, що
вас очікує у джунглях?
Висока температура і вологість призводить до втрати
організмом води, і солей, отруєння вуглекислим газом, поранення гострими
частинами рослин, нагноєння ран, інфекційні хвороби, гільменти, хижі тварини, отруєння
рослинами, голод, спрага, змії, павуки, москіти, швидке охолодження організму в
результаті купання.
Конкурс 3. Водозабезпечення в джунглях
Ми вже відзначали, що незважаючи на досить вологий клімат, у
джунглях людина може загинути від втрати організмом значної кількості вологи.
Питання водозабезпечення – одне з найважливіших. Як ви його
будете вирішувати?
Вода в річках і джерелах заражена гільментами, патогенними
мікробами, має високий вміст органічного забруднення. Найкраще користуватися
дощовою водою, що збирається на рослинах: бамбук, дерево мандрівників, баобаб,
очерет.
Конкурс 4. Конкурс рибної ловлі
Дослідник Африки Генрі Стенлі відзначав: “Звірі і великі
пташки в нашій уяві – це щось їстівне, але незважаючи на усі наші старання, нам
дуже рідко вдавалось щось зловити”
Учасники гри за допомогою вудок з магнітами ловлять „рибу” –
металеві скріпки. Крім того, учасники конкурси повинні виявити знання
іхтіофауни тропічних широт.
Конкурс 5. Харчування в джунглях.
Ловити рибу важко і навіть небезпечно: хто знає, а не
підстерігає вас біля берега крокодил? Тому краще пошукати іншої їстівної їжі.
Але тут нова небезпека: багато видів рослин є отруйними, або
плоди висять так високо, що спробуй їх дістати.
Отже в пошуках чогось їстівного. Що ви будете збирати і як
доставати?
Маніок, хлібне дерево, кокос, папайя, ямс, кажу, банан,
бамбук, дуріан...
Конкурс 6. Як організувати свій нічліг?
В джунглях дуже швидко темніє. Як організувати свій нічліг?
Захист проектів найкращого житла у джунглях.
Конкурс 7. Доктор-Айболить.
Уникнути захворювання джунглях майже неможливо навіть тоді,
якщо перед поїздкою на острів ви зробили безліч щеплень від усяких захворювань
і зміїних укусів.
Перша медична допомога
Ви порізались бамбуком або подряпались
колючим кущем
Укус отруйної змії.
Отруєння рослинною отрутою
Як запобігти тропічній малярії
Тепловий удар
Перелом ноги
Підведення підсумків конкурсу, визначення переможця.
Географічний вечір
Мета: Сприяти розвитку творчої уяви, любові до географії,
зміцненню духу колективізму.
Клас ділиться на 5 команд: кожна з команд обирає назву
команди, пов’язану з фізичною географією.
Випереджальні завдання командам:
1. Придумайте назву острова, пов’язану з вашим символом,
назвіть протоки, моря, що
омивають острів. Дайте назву державі, розташовану на вашому
острові, назвіть столицю держави, народи, що населяють острів. Оберіть
правителя. Розкажіть про природу вашої країни та її жителів. Які унікальні
пам’ятки природи та архітектури є на території вашої країни.
2. Пантомімою зобразіть явища природи, пов’язані з вашим
символом.(Інші команди
відгадують)
3. Придумайте і виконайте гімн вашого острова.
4. Придумайте і приготуйте улюблені страви і напої вашого
острова.
5. Продемонструйте одяг і зачіску вашого острова, які
будуть відповідати вашому
символу.
6. Підготуйте екологічну рекламу, пов’язану з вашим
символом.
7. Телеміст між країнами: спілкування у прямому ефірі.
Конкурс “Ліси нашого краю”
Мета :Заохочувати учнів до пізнавальної діяльності,
виховувати любов до рідного краю, бажання її оберігати , розвивати дух
колективізму, творчості.
Місце проведення конкурсу: долина річки Цвітохи
Хід конкурсу:
Клас ділиться на команди. Кожна команда отримує естафетний
аркуш і проходить 5 етапів конкурсу. 2 бали за кожну відповідь, 5 балів за
творче завдання.
1 етап. Визначити
види дерев і кущів. Розказати, що ви про них знаєте ( По 5 видів).
2 етап. Пройти по
стежці від одного дерева до другого і назвати усі трав’янисті рослини, що тут
зустрічаються.
3 етап. Визначити 5 видів лікарських рослин, розповісти про
їх властивості, як і коли їх збирають, коли застосовують.
4 етап. Обережно – ми отруйні. Визначити отруйні рослини.
Розповісти, які частини рослин найбільш отруйні.
5 етап. Топографічний. Скласти абрис – схематичний план
місцевості, відмітити найбільш цікаві об’єкти: місця, де ростуть рідкісні
рослини, зустрічаються сліди діяльності тварин, або місця проживання тварин.
Підсумки конкурсу. Учні, перевдягнені в костюми Лісовичка,
Мавки оголошують переможців та вручають жартівливі призи.
Географічна гра "ОКЕАНАМИ і материками"
Конкурс також може бути організований як самостійний захід
для учнів 7- класів під час проведення Тижня географії в школі і як закріплення
вивченого матеріалу. Попередньо (за 1-2 тижні) учні одержують завдання з різних
конкурсних питань або просто повторюють певну тему або розділ. Одночасно учні й
викладачі організують створення команд для проведення конкурсу.
У конкурсі беруть участь команди по 5 чоловік від всіх
класів навчальної паралелі. Вибирається капітан команди. Глядачами й разом з
тим учасниками конкурсу є однокласники команд, що змагаються.
Конкурс проводить учитель географії. Вибирається журі з
викладачів і підготовлених учнів старших класів.
Мета проведення конкурсу: в ігровій формі перевірити знання;
дати можливість учнем виявити спритність, почуття гумору, творчу активність;
зацікавити школярів у вивченні додаткової літератури; виховувати любов до
географії; сприяти зміцненню класного колективу на основі спільної діяльності й
співпереживання за свою команду.
Конкурс проводиться у приміщенні, що оформляється атрибутами
географічної тематики. Для проведення конкурсу уболівальників, всі
уболівальники сідають окремими групами.
І конкурс "Привітання". (2-3 хв.)
Учасники команд готують привітання заздалегідь. Кожна
команда повинна мати свою назву, емблему тощо. Додатково оцінюється
оригінальність, нестандартний підхід до конкурсу.
ІІ конкурс "Знавці".
Кожна команда отримує по одному питанню, яке оцінюється в 1
бал.
Питання.
1. За словами середньовічного ченця, у раю беруть початок
чотири річки. Перша –
Тигр, друга – Євфрат, третя Ганг, а четверта ? (Ніл)
2. Грецькою – тахо – швидкість і , тому, ізотахи – це
лінії, які з’єднують місця з
однаковими … . Закінчить фразу. ( Швидкостями вітру).
3. Їх називають головними розпорядниками тепла в океані. Що
так називають? (Морські
течії).
4. Назвіть чотири "кольорових" моря. (Чорне,
Біле, Червоне, Жовте)
5. Як називається море без берегів? Поясніть його
походження. (Саргасове море.
Утворено скупченням саргасових водоростей).
6. Хто такі метиси? (нащадки європейців та індіанців).
7. Представники вивченого їм народу називали його
каарам-тамо - "людина з місяця".
Про якого вченого-мандрівник йдеться мова? (Микола
Миколайович Миклухо Маклай).
8. Яка частина світу омивається водами чотирьох океанів?
(Азія).
9. Моряки середньовіччя не мали надійного навігаційного
встаткування. Що робили
забобонні японці, щоб корабель краще орієнтувався в
плаванні? (Малювали на носу корабля великі очі).
10. Які ґрунти
називаються фералітними? (Ґрунти, що містять залізо).
ІІ тур. " Показуха"
Команди отримують завдання за допомогою жестів, міміки,
рухів тіла представити на суд журі явища чи об’єкти.
По одному з учасників команд виходять за двері і там готують
до демонстрації запропоновані в картках завдання. Перемагає команда, яка
правильніше й виразніше виконала завдання. Максимальна оцінка за кожне завдання
- 2 бали.
1 картка
Вулкан, папуга, анаконда.
2 картка
Водоспад, слон, кенгуру.
3 картка
Землетрус, горила, лінивець.
4 картка
Дощ, жираф, піранья.
IV. Конкурс уболівальників
Поки команди готуються до виконання конкурсу-пантоміми,
уболівальники команд одержують аркуші з однаковим завданням: написати
якнайбільше прізвищ мандрівників, географів, першовідкривачів. Аркуші після
закінчення часу (3 хв) здаються журі, яке підбиває підсумок.
V. Конкурс відеозапитань
Запитання до відеослайдів. Кожна правильна відповідь – 1 бал
№
Що зображено?
Питання
Відповідь
1.
г. Айерс–Рок, Австралія
Символом якого материка є ця гора?
Австралія, гора є священним символом аборигенів
2.
Пальма, тінь від якої практично відсутня
В який час дня зроблено фотознімок
В полудень, Сонце знаходиться в зеніті і тіні від пальми
немає
3.
Н
Театр опери в м. Сідней
Назвіть місто і споруду, яка зображена на фото
м. Сідней, театр опери
4.
Гіпопотам
Це гіпопотам чи бегемот?
Гіпопотам і бегемот є назвами однієї і тієї ж тварини
5.
Зебра
Що унікального є в цій зебрі, що зображена на фото?
Малюнок смуг кожної зебри є унікальним як відбитки пальців у
людини
6.
Фортеця в м. Судак
Ця фортеця, розташована в місті, що має таку ж назву як і
риба. Що це за місто?
м. Судак
7.
Сільські ландшафти Нідерландів з вітряками
Типовий пейзаж якої країни зображено на фото?
Нідерланди
8.
Ц
Брестська фортеця
Ця фортеця відіграла визначну роль у Другій світовій війні.
Що це за фортеця?
Брестська фортеця у Білорусії.
9.
г. Кіліманджаро
Назвіть материк і гору, що зображена на цьому фото.
Африка, г. Кіліманджаро
10.
Дельтапланерист
Який вид спорту зображено на фото?
Дельта -
планеризм
11.
оз. Лох-Нес
Це унікальне озеро розташоване в Шотландії. Що це за озеро?
о. Лох-Нес
12.
Сноубордіст
Який вид спорту зображено на фото?
Сноубордінг
VІ. Географічні помилки
Учасники команди заслуховують короткі розповіді ведучого, в
яких містяться географічні помилки. Завдання членів команди – відшукати ці
помилки та пояснити їх.
1. Розповідь мисливця
Це було в Туркменії, в пустелі Кара-Кум. Три дні ми ганялися
за тигром, втомившись від спеки, наші верблюди не витримали і загинули.
Підтримуючи один одного, обпікаючи ноги об розпечене каміння і щебінь ми ледь
дійшли до великої річки. Тут ми вгамували спрагу і довго плавали у тихій і
прозорій воді, а потім сховались від спеки у тінь саксаулового лісу.
Стали гадати, що робити далі. Вирішили побудувати із
саксаулових колод пліт і дістатись до найближчого селища.
2. Розповідь бувалого моряка
По небу пливли білі кучеряві хмари, але потім пішов сильний
дощ. Велетенська хвиля-цунамі то піднімала нас, то кидала в безодню. Але з часом
море заспокоїлось. Наш вахтовий повідомив, що корабель іде своїм курсом,
наближаючись до Антарктиди. Вночі яскрава Полярна зірка була орієнтиром.
Помітивши острів, ми вирішили зійти на землю і запаслись прісною водою. Але не
встигли зробити і декілька кроків, як побачили білого ведмедя.
3. Розповідь мандрівника
Потрапив я до Індії у червні місяці – спека стояла
неймовірна. У тіні лежали леви, спостерігаючи за зебрами, яки паслись поряд.
Моїм провідником був молодий індус, який провів мене у непрохідні джунглі.
Пізніше з нами трапилась жахлива пригода. Ми побачили
величезну отруйну анаконду, але все, на щастя, обійшлося.
4. Розповідь мандрівника
Я вперше потрапив в екваторіальний ліс Південної Америки.
Мене цікавило все. Я був свідком, як небезпечна муха це-це вкусила мого
провідника, через що в нього почалася сонна хвороба. Густий ліс ховав багато
таємниць. Серед хащ ми помітили селище пігмеїв. Вони саме збирали врожай
кукурудзи і пригостили нас смачною стравою. Далі наша подорож тривала річкою
Амазонкою, береги якої поросли тюльпановим деревом. Ми плавали в Амазонці, не
турбуючись ні про що.
VІІ. Заморочки з бочки
1. Який унікальний географічний об’єкт ви обрали б для
фотографування, як би ви
опинились у точці з координатами 3 ˚ пд.. ш., 38 ˚ сх.. д.
(Кіліманджаро)
2. Скажіть японською мовою: «Тепла вода».(Куро-Сіо)
3. Досліджуючи льоди в Антарктиді, вчені прийшли до
висновку, що цей континент вже
пережив період „озонових дір”. Висловіть свої міркування з
цього приводу.( змінився хімічний склад льоду, менше стало фреонів і
хлормістячих речовин)
4. Більше 2 тис. років назад китайський імператор Цинь Щи
Хуанди наказав встановити
біля входу до імператорського палацу ворота, зроблені з
цільного куска магнітного залізняка. Для чого? (Щоб виявити приховану зброю)
5. Дослідник Ушаков назвав це природне явище «посмішкою
Арктики». Що це? (полярне
сяйво)
6. Що давні греки називали «велика річка, що обтікає всю
Землю»? (океан)
VІІІ. Конкурс анекдотів географічної тематики
Проводиться під час підведення підсумків членами журі. Один
представник від кожної групи підтримки розповідає свій анекдот, що потім
повинен бути проаналізований як джерело географічних знань, чи спростувати
факти викладені в анекдоті. Завдання можуть бути випереджаючими.
Нижче пропонуються зразки анекдотів на географічну тематику.
Вчитель робить зауваження черговому:
- Знову дошка не витерта, мочалка суха, а на глобусі, -
показує пальцем, - пилюка.
- Це не пилюка, - заперечив черговий. - Там, де у вас
палець, розташована Сахара.
Діти, питає вчитель на уроці, - що таке вітер?
- Вітер – це повітря, яке дуже кудись поспішає.
Підведення підсумків тижня географії
Вручення грамот і сувенірів учасникам, що особливо
відзначилися під час проведення тижня географії, не замінять "емоційну
крапку" тижня; якщо тиждень дійсно був насиченої, а справи особистісно
значимими для вихованців (тобто якщо надзадача реалізувалася), окремо
розроблене закриття тижня має бути необхідним заключним етапом цілісного
педагогічного явища. Таким заходом може бути географічний вечір, який проводить
вчитель і учнівський актив. Зал оформляється відповідно до географічної
тематики, святково прикрашений. Обов'язкові атрибути: емблема тижня, призи,
квіти, кульки, музика, малюнки, плакати тощо. Проведений тиждень має створити в
усіх учасників позитивний настрій, зблизити в дружнє коло учнів і вчителя.
Тиждень обов'язково повинен мати результати — проаналізовані
вчителем досягнення учнів і систему заохочень щодо участі учнів в тижні
географії і перемоги їх у певних конкурсах. Доцільно для підбиття підсумків
проведення тижня географії скористатись матеріалами експрес-інтерв’ю «Що вам
сподобалось?». Найбільш цікаві висловлювання учнів підкреслять важливість,
змістовність та емоційність тижня географії.
БІЛЬШЕ СХОЖЕ НА ПЛАГІАТ. НЕ ЗАЗНАЧЕНО АВТОРИ ЛЕШКЕВИЧ А.П. ЛЕШКЕВИЧ В.В. ПОСИЛАННЯ НА САЙТ ВІДСУТНЄ.
ОтветитьУдалить